perkahwinan kita

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

irfan naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

my second baby birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Sunday, January 27, 2013

Orang kata JANGAN, tu yang aku GUNA..

ASSALAMUALAIKUM..

Entry hari ni macam pelikkan...hihi.. harap aku tak lari tajuk lah yek..:) sebenarnya aku nak story tentang perkara yang sering kita dengar para-para ibu dok bercakap..atau orang yang lebih tua dari kita duduk nasihat..

Apa yang aku nak rungkaikan kat sini tentang penggunaan puting, buaian & walker. Betulkan apa aku kata.. ada orang kata jangan ler bagi puting...jangan ler tido dalam buaian.. janganlah guna walker.. tgk banyak jangankan...:) Tapi untuk aku.. yang org kata jangan tulah aku guna.. hahaha... 

kisah puting

Orang kata.. jangan bagi puting kat anak nanti gigi jongang.. Selain tu..kalau bagi puting takut anak tak nak menyusu (especially yang bf anak lah).. Bab gigi jongang tu ak tak pasti ye atau tak..mungkin iye pada sesetengah budak..Aku isap puting gak masa kecik.. ok je gigi aku..hihi.. Macam anak aku yang sulung si irfan ni.. dia isap puting..tahu kenapa.. sebabnya kerja dia asyik nak nangis je..huhu..jenuh nak pujuk.. jadinya umur dia 2 bulan++ aku dah bagi puting dkt dia.. Tapi bgs gak irfan ni.. dia tak isap sgt pun puting tu..kalau org bagi dia isap kalau tak.. tak per je..

Iman memang aku bagi puting awal kat dia.. aku rasa umur dia dlm 2 minggu.. iman ni suka benor nangisnya.. org bagi susu tak mau.. suh tdo tak mau.. sekali aku sumbat puting..senyap.. ok.. success disitu... hihi sengal punya mak kan ada suka anak isap puting... aku nak memudahkan mak aku yang bakal jaga dua org anak aku ni.. kalau org nak kata aku ibu yang tak pandai sabar sbb x mampu nak pujuk anak nangis.. kata jelah.. aku tadah je cemuhan org..tapi yang nak menanggung smua ni aku kan.. bukan org yang berkata-katakan.. Meh sini try jaga anak aku ni ha.. tgk leh hadap tak dgr dia menangis je..huhu..emo pulak dipg ari..hihi..

IRFAN ISAP PUTING..:)

IMAN SAMPAI TERTIDO ISAP PUTING

Kisah Buaian

Bab Buaian ni memang kalau kita search kat mana-mana mesti semua orang kata tak elok penggunaannya.. kepada para ibu yang berjaya menidurkan anaknya tanpa menggunakan boyan.. aku sangat..sangat salute pada kalian.. sbbnya.. aku tak berjaya.. kedua-dua anak aku guna buai..  Irfan dah beransur-ansur tak guna buai.. sekarang dia dah 1 tahun 5 bulan.. dia dh start tido atas katil & org tepuk je.. Irfan start pakai buai masa dalam umur dia 2 minggu.. masa tu aku dalam pantang.. aku memang tekad tak mau guna buai.. aku sanggup bersengkang mata dok dodoi dia malam2.. tapi akhirnya kesabaran aku tak lama.. parents aku (masa tu aku pantang umah diaorg) bagi aku guna buai budak yang mak aku jaga.. akhirnya tido juga lah irfan.. wpun still terjaga gak..tapi xder lah selang 15 minit cm tu..huhu..

BUAI KALER PINK LAGI IRFAN PUNYA..HIHI..

Iman pun sama masa aku dalam pantang aku start bagi pakai buai.. sbbnya.. aku kesian kat mak aku nanti..cm ner dia nak wat kerja kalau anak aku asyik terjaga waktu siang.. yelah nnti akukan dh kena start kerja.. tak der maknanya mak aku rajin nak dok riba 24 hours anak aku.. Time irfan kami beli 2 buai & 1 motor buai elektrik.. yang 1 set buai elektrik tu aku letak umah mak aku.. buai 1 lagi dekat umah aku.. cuma motor je kena beli lagi.. nanti insyaallah kat kelantan lak ( kg en suami) aku cadangkan dekat en suami nak beli satu lagi buai.. :)

NI GAMBAR DH PUAS DIROTATE..TETAP SENGET GAK.. NI IMAN PUNYA.. CUMA IMAN TAK DER DALAM NI..HIHI

Walaupun aku tahu buai mmg tak bgs.. tgklah berapa banyak duit dah kuar beli buai..pastu kalau pergi rumah orang akan jenuh mencari buai gak..tapi nak wat macam mana..aku bukanlah insan penyabar.. huhu..

Walker

Citer pasal walker pulak... mmg kita semua sedia maklum walker ni tak elok untuk baby.. sebabnya takut effect tulang belakang dia.. tapi untuk aku.. aku bukan guna walker ni dalam jangkamasa yang lama.. maksudnya.. masa irfan dulu.. aku letak dia kejap-kejap je.. disebabkan yang jaga irfan adalah mak aku.. jadinya penggunaan walker ni sangat ler membantu.. sonang keja mak aku.. irfan start guna walker masa dia umur 5 bulan ++... masa tu just guna yang rocker je.. (walker tu boleh jadi walker & rocker)..kalau rocker dia dok jelah dlm tu sambil tgk tv..:) tapi aku letak bantal kat depan badan dia supaya dia tak sakit.. 

MASA IRFAN BARU 5 BULAN ++ DOK TRY WALKER KAT MANJAKU


Jadinya untuk para ibu yang nak guna walker.. gunalah.. yang pntg confident jelah kan.. & think positif.. harap tak der effect apa2 kat baby..pastu jangan ler letak lama-lama sangat... kalau baby dh leh bergerak ngn walker tu..kena lah selalu perhati..kang terbalik pulak kang..:)

Iman akan guna walker abgnya saje.. tapi abg pun jealous gak..dia yang dh leh berjalan tu nak gak naik walker..sabor jelah..hihi..

BUDAK NI DAH BESAQ OK.. DAH LEH BERJALAN TAPI NGENGADA NAK DOK DALAM WALKER..:D

Rumusan yang leh aku buat... kita yang mencorakkan sesuatu itu baik atau tidak untuk anak kita.. kalau org macam perli-perli kita ke.. wat tak tahu je.. pastu kita cuba gaklah korek-korek rahsia dari mereka-mereka yang mampu tak menggunakan ketiga-ketiga perkara di atas..mana tahu next baby leh trykan..:)
tu nasihat tok diri sendiri gak..:)

Till than.. see yaa..wassalam..:)



No comments:

Post a Comment