perkahwinan kita

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

irfan naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

my second baby birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tuesday, July 5, 2011

AIR KELAPA UNTUK IBU HAMIL.

ASSALAMUALAIKUM..

Akhirnya bila kandungan dah masuk trimester ke 3 aku dah start minum air kelapa.. :) sebenarnya baru dua kali je minum.. Aku mula minum masa kat melaka aritu.. mula-mula rasa bedebar-debarnya nak minum.. tapi bila ingatkan apa yang mak aku cakap.. dengan semangatnya abiskan.. Ni mengikut kata mak aku.. kalau minum air kelapa nanti licin je nak bersalin nanti.. kiranya mudah ler.. tapi semua itu kekuasaan tuhan.. kita hanya berusaha je untuk memudahkan proses tu.. :) 

BUAH KELAPA MUDA.. SUMBER: GOOGLE.
Menurut fakta yang aku jumpa dari sini  kalau kita rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.

Air kelapa muda memang mengandungi berbagai zat yang bermanfaat bagi ibu hamil. Zat-zat itulah yang barangkali secara tidak langsung membuat bayi menjadi lebih sehat sebagaimana disebutkan dalam saran tradisional itu.

KANDUNGAN ZAT DALAM AIR KELAPA MUDA

1. Elektrolit Alami

Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.
Ibu hamil membutuhkan lebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami

Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kemih– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit

Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan

Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL

Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.

Itu dia fakta yang aku jumpa dalam tenet ini.. Makanya untuk ibu-ibu hamil mulakan minum air kelapa muda ni bila dah masuk trimester 3 ye.. jangan pulak awal2 takut nanti kandungan gugur pulak..
air kelapa tu kena kelapa muda tau.. aku baru 2 kali minum..hasilnya mestilah nampak lepas bersalin kan.. hihi.. skrg ni..baby yang aktif ni lagi bertambah aktif bila dapat minum air kelapa.. suka tol dia.. :) Papa pun dh tersenyum-senyum dah bila rasa baby tendang kuat.. Nanti nak beli air kelapa lagi.. :D

No comments:

Post a Comment

Post a Comment