perkahwinan kita

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

irfan naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

my second baby birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Saturday, July 23, 2011

KENA CUCUK SENDIRI...


ASSALAMUALAIKUM...

Tajuk entry aku cam gempak je..hihi.. entry kali ni berkaitan tentang blood sugar profile (BSP) yang aku perlu buat sendiri & citer pasal pendaftaran tok bersalin kat ppum...kalau sebelum ni puas lah aku berulang alik ke klinik smpi 4 kali.. kali ni aku kena buat sndri.. cucuk lah jari ak sendiri.. :D..

18/7/11 aritu, aku & en suami pergi PPUM tok booking bersalin kat situ.. selain pada tu, hari tu gak aku kena checkup kat PPUM.. so bermula dari tarikh tu aku dah tak payah pergi klinik kesihatan.. aku bertolak dari kajang pukul  7 pg & sampai lebih kurang 8 lebih camtu.. appointment aku pukul 8.. sampai-sampai PPUM rupanya klinik ibu mengandung dah berpindah.. betul2 berdekatan dengan menara timur... ada bangunan baru tepi tu.. kena lah pulak berjalan ke sana.. nasib dkt je.. sampai-sampai ambil no & tggu number dipanggil.. bila dah dipanggil, kena serahkan borang tok booking tu pastu bayar duit pendaftaran RM 31.00.. dah selesai tu, kena tggu lagi.. mmg kerja aku menunggu jelah..huhu.. En suami lagilah.. cian dia dh ler kena bangun awal pagi.. Bila dipanggil sekali lagi, kena pi bayar deposit tok bersalin sebanyak RM500.. kalau gov tak yah ler bayor.. bestnyalah.. huhu.. Dah selesai sesi bayar membayar.. kena pulak pergi ke ruangan satu lagi.. kat situ kena check air kencing, timbang berat & ambik tekanan darah.. rutin cm biasa yang ak selalu lalui.. aritu jugak ak kena ambik darah sbb nak test tok HIV and hepatitis.. mak aii serius sakit ambik darah kali ni sbb doktor tu cam susah je nak cari urat aku.. huhu.. bila smuanya dah selesai.. kena pulak jumpa doktor.. doktor yang check ak tu ppuan.. dah masuk bilik doktor dia tanya ler perkara-perkara asas.. nasib ada buku merah.. semua data dalam tu.. :) Doktor check perut aku, dia kata baby kepala dh kebawah cuma tak masuk laluan lagi.. Alhamdulillah.. last sekali before kuar dari bilik doktor, ak diberi appointment tok wat scan pada 15/8/11, kena jumpa pakar pemakanan pada hari rabu 20/7/11 & perlu buat BSP test be4 next appointment.....dah checkup kat ppum buku merah dah tak yah guna lagi.. aku just bawak kad biru yang ppum bagi je.. masa yang aku & en suami abiskan kat situ smpi lebih kurg pukul 11pg.. lama betui.. huhu..

20/07/11 aku pergi jumpa pakar pemakanan dengan akak ipar aku.. En suami dah kembali ke Melaka.. jumpa pakar pemakanan ni lagi lah lama.. Nurse bagi aku penerangan tentang BSP test yang aku perlu buat sndri.. Dia suggestkan aku tok pinjam alat tu & just beli test strips & jarum.. Both barang tu harga dia RM 56.00.. aku rasa berbaloi.. kalau aku pi farmasi or klinik..1 cucuk tu harga dia RM 10.00.. cuba bayangkan kena wat 4 hari.. tak ke 16 x RM10... wahhh mahal2 tu..  kat bawah ni aku tunjuk alat yang diberi pinjam oleh pihak PPUM.. lepas bersalin baru pulangkan.. :D

Alatan Untuk BSP Test

 Dah alat ni ada pada aku, makanya aku leh pilih hari apa-apa tok wat test ni tanpa perlu mintak cuti lagi.. :) cuma yang cuak tu kena cucuk sendiri.. aritu masa kat PPUM, dok try alat tu ngn nurse punyalah terkejut dibuatnya.. selalunya org yang wat kan..kali ni diri sendiri yang buat.. before appointment aku 5/8/11 ni, aku kena buat 3 hari test ni.. Pastu kena listkan makanan yang aku makan sebelum ak buat BSP test ni.. fuhh leh tahan skema lah jugak.. tapi bagus gak ak leh tahu makanan apa yang menaikkan gula dalam badan aku.. PPUM sangat bagus sbb dia tol-tol akan kawal pemakanan kita, lagi-lagi tok ibu GDM cam aku ni sbb nak elakkan komplikasi yang tak dingini masa bersalin nanti.. lagipun dh tak lama tok aku bersalin.. :) aritu aku balik lebih kurang pukul 11 lbh & parking kena smpi 5 hinggit.. apakan daya dh lama dok situ.. 

No comments:

Post a Comment