perkahwinan kita

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

irfan naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

my second baby birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, February 20, 2013

Kesan Makan Ubat Perancang Noriday

ASSALAMUALAIKUM..

Entry kali ni aku nak story pasal kesan setelah aku makan pil noriday ni.. Tau tak sebelum aku start makan pil ni..punyalah cuak.. macam-macam pikir.. takut pening kepala lah... berat naik lah.. ada effect lainlah.. tapi demi untuk merancang keluarga & memberi ruang untuk badan ni berehat dulu.. makanya.. aku telan jugak ler.. mmg aku makan waktu yang consistent.. pukul 10 malam je aku makan.. Alhamdulillah start dari hari sabtu hari tu.. sampai hari ni ( rabu ) aku lom lupa lagilah makan.. sebabnya aku kunci alarm..:) harapnya berterusan ler..hihi

Apa yang aku perasan perubahan lepas makan pil ni.. aku nya perut jadi cepat lapar.. lagi-lagi waktu malam.. rasanya baru je lepas makan..pastu rasa lapar lagi.. mmg aku set dalam mind.. kalau lapar terus tido & jangan pikir lagi.. sebab bukan apa takut naik berat badan... 

Pening kepala atau rasa nak muntah aku tak der alami pulak..syukurlah.. cuma bab period tu aku tak pasti lagi.. aku makan pil ni pun disaat aku lom datang period lagi lepas abis nifas.. kalau ikutkan pengalaman masa bersalin kan irfan.. aku datang period masa irfan 4 bulan.. 

Aku sajer dok search lagi pasal pil noriday ni.. aku jumpa blog ni ...

yelah nak gak tau simptom-simpton lain kan.. selain dari yang diberitahu oleh doktor yang aku jumpa tempoh ari..

Amaran
Anda dinasihatkan supaya berhenti mengambil pil perancang serta-merta dan berjumpa dengan doktor jika:
o Sakit dada, batuk berdarah dan sesak nafas
o Sakit dan bengkak urat kaki
o Sakit dada yang melampau
o Sakit kepala, muntah, pening, pengsan, masalah penglihatan atau pertuturan, lemah tangan atau kaki
o Ketulan pada buah dada
o Sakit pada bahagian perut
Jika anda ingin mengandung semula, berhenti pil perancang dan gunakan cara mekanikal (seperti kondom) selama tiga bulan sebelum merancang untuk hamil.
Anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan doktor untuk memastikan cara merancang keluarga yang sesuai untuk anda. Oleh kerana Pil Noriday boleh memudaratkan jika disalahgunakan, ia merupakan ubat preskripsi oleh doktor sahaja.
Sila pastikan anda melakukan pemeriksaan tekanan darah, payu dara setiap bulan dan pemeriksaan pangkal rahim (papsmear) setiap tahun.

tu dia.. maklumat ni aku dapat dari blog seperti yang aku nyatakan kat atas... kalau nak tahu pasal implan.. iud.. leh ler baca.. dia ada bgtau kesan-kesan yang akan dialami.. 

# apa yang aku leh wat rumusan.. kesan sampingan untuk setiap kaedah perancangan keluarga ni sbnrnya depends pada badan kita.. x smua org akan mengalami kesan yang sama.. ada setengah org ok.. ada setengah tak.. jadinya kena try & error method.. :) kali ni entry tidak bergambar yek..hihihi

24 comments:

  1. x pe entry x bergambar tp penuh info :)

    erna cucuk montot. 3bulan skali cucuk. so far berat x naik2 dn x penah lg ada kesan yg x best. ok je la..

    ReplyDelete
  2. salam, nak tanya sikit ni, berapa lama ye tempoh makan noriday ni? nurse kat klinik kerajaan cakap 6 bulan je lepas tu kena tukar yang jenis lain...tapi saya search ade je mummys yang makan sampai 2 tahun...saya pun amik noriday, kalau boleh xmo lah tuka yang lain sebb nanti susu kurang...huhu...

    ReplyDelete
  3. Masa sy jympa doc.. x derlak dia kata leh makan smpi 6 bulan je. sy mmg cdg nak makan ubat ni je melainkan ad side effct kan.. xper nnti sy try tnya doc tu ye...

    ReplyDelete
  4. terima kasih, nnti minta share ye info...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah tanya doktor pasal tempoh makan noriday ni..
      doc ckp:

      x der masalah kalau nak teruskan pil noriday tu (lepas baby 6 bulan) x jadi masalah.. boleh teruskan.. sbb kalau makan secara teratur sepatutnya tak jadi masalah..

      ni info yang saya dapat dr doc.. :)

      Delete
  5. Slm mama zie, cikgu dah jawab soalan2 mama zie tentang miri tu kat blog cikgu entry ' ada apa di miri?'

    ReplyDelete
  6. salam perkenalan....eika tak pernah makan pil perancang sbb takut badan naik....tp yang eika tahu noriday nie untuk bln ja lepas tu klinik akan bg pil perancang lain n akan kurangkn susu badan klu untuk ibu yang menyusu....(maaf la klu salah info)saja tanya? knpa zie tak nak guna kondom ja...

    jemput singgah blog eika yer

    http://atikarafina.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. kondom pun kadang2 tak selamat...kdg2 xperasan boleh bocor...huhu takutnya

    ReplyDelete
  8. sy antara yg mkn pil noriday dr lps pantang smpi kini my twin dh 1thn 7bln..kesannye...sy takpernah period..mungkin sbb sy pon menyusukan twin...& doktor kata sy bole teruskn mkn pil noriday ni smpi twin 2thn....

    ReplyDelete
  9. Salam.. sy terlwat makn pil 2 jam 30 minit seminggu yang lalu, tpi saya teruskn juak mkn ubat.. adakah berkwmungkinan saya akan mengandung? Pls reply. Rsau.. tpi pil yg saya makn ni pil yasmin.

    ReplyDelete
  10. Wsalam... nai... sy pernak jugak terlewat makan.. doc ada bgtau sy.. andai sy terlewat mkn... cth sy supposed makan col 10malam... tapi sy tertido.. than keesokkan ari sblm pukul 10 pg sy kene makan... n truskan makan sprt biasa... kalau awk takut termengandung.. dlm masa smggu leh gunakan kondon ke atau jgn bersama ngn suami dulu.. :) sy wat gitu gak..

    ReplyDelete
  11. salam perkenalan..saya dulu ambil yasmin..pastu dah berhenti rancang sendiri..bg saya lebih bagus rancang sendiri sebab kalau ambil yang cucuk tu xperiod,bila nak period balik siap demam dan xlarat nak bgn..=)

    ReplyDelete
  12. Klu makan noriday hari ke lima period sehingga abis pack yg pertama pastu nak sambung balik kena tggu 7 ari atau terus sambung mkn je tanpa stop.

    ReplyDelete
  13. salam, bleh tnya tak, saya terlupa makan pil noriday ni mlm td, time sahur pun sy xmkn..sy teringat lps subuh td, mlm ni bleh ke sy teruskan makn pil tu atau mcm mne?..risau jgk ..ada kesan pape x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam awak sory saya baru reply.. yeke awk..alamak.. sy x pasti lah pulak..sbb ubat tu kene makan je..xleh x makan.. nanti x berkesan.. so sementara wktu ni.. kalau bersama ngn suami kene ada precaution lain gak lah..:) sy pernah terlupa gak..tapi tu bulan x pose..leh ler makan.. nnti tok confirm awak pi tnya doktor yek.. maaf awk tak dpt nak membantu sgt..huhu..

      Delete
  14. salam..sblum ni sy mkn pil prancg regividon smp ank sy umur 4 thun lbih..dlm 3 bln lps tkanan drh sy naik mgkin stres kot.dtr tkarkn sy ubt noriday..tap start mkn ubt ni sy mgalami period dlm 10 hari..kdg2 bln yg berikutnye dlm 1 bln 2 kali dtg period..mcm bln ni bru 3 hari habis period hri ni kluar drh lg...adakah ubt noriday ni x sesuai utk sy?atau mmg ini adlh ksn smpgn..

    ReplyDelete
  15. Saya skrg ni dh stop makan noriday cos saya nya period dtg x berhenti.. x banyak pun darah..sikit2 je..tapi susah gaklah nak solat.. nak puasa aritu.. doktor ada bgtau mungkin saya makan tak betul2 ikut wktu.. mungkin terlambat setengah jam ke..dia kata pil noriday ni kalau pukul 10..pukul 10 lah kene makan... xleh kerap lambat2 makan..kalau x jadi ler cm saya ni.. tapi kalau awk nak lagi cnfrm leh ler check ngn doc.. skrg saya ngh nak try pil yasmin..:)

    ReplyDelete
  16. saya makan jenama yasmin.
    makan ikut dan je.. kadang2 pukul 11 kadang pukul 10.
    sebelum ni ok je.. habis ubat tunggu 2 hari mst datang period. tapi bulan ni.. dah 3 hari dah.. peroid belum datang.. risau! risau!

    ReplyDelete
  17. Shuhaida subri: ohh yeke.. saya ni baru nak start makan.. sbb kene tggu abis period kan baru leh makan... try ler awk wat test pregnancy tu..doc ada ckp kat saya..kalau period lambat dtg.. nnti wat upt... huhu..sapa tak risau kan.. saya pun selalu risau..:)

    ReplyDelete
  18. Salam...mesti ke mkn pil noriday pkul 10..klu tiap bgn pagi x pe ke...and...mkn pil ni x smpi stgh jam pastu bersama suami x termengandung ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh kalau cm saya..mmg saya set makan ubat col 10 mlm.. so kene makan secra consistent.. utk noriday..dia cm sensitif sikit..that's why kene makan ikut masa.. doc ler bg tau saya..bila sy dtg klinik n ckp darah asyik x berhnti je beberapa bulan makan noriday..dia igt sy makan ubat tu lewat..takut ngndung.. kalau awk mmg nak makan pagi..col 6pg (isnin) so 6pg (selasa) kene makan pulak..begitu lah seterusnya.. yg pasal lepas stgh jam bersama suami tu.. tu sy kurg pasti.. sbbnya.. kesan ubat ni pun x sepantas mana.. :) jadinya kene jaga2 gak ek..:)

      Delete
  19. Saya pakai inplan dr bulan ogos...datang bulan dari bulan 16.9 sehingga sekarang belum stop...tadi saya da pergi jumpa doktor yg masukkan inplan doktor cadangkan saya ambil noriday untuk balancekan hormon.sebab saya masih menyusukan anak tempoh doktor bagi makan ubat noriday 2bulan.adakan betul cara ini

    ReplyDelete
  20. Saya pakai inplan dr bulan ogos...datang bulan dari bulan 16.9 sehingga sekarang belum stop...tadi saya da pergi jumpa doktor yg masukkan inplan doktor cadangkan saya ambil noriday untuk balancekan hormon.sebab saya masih menyusukan anak tempoh doktor bagi makan ubat noriday 2bulan.adakan betul cara ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. saa pernah dgr ada sesetengah badan dia tak leh adapt dgn implan.. nnti period akan dtg tnpa henti.. saya rasa betullah saranan doktor tu utk makan noriday.. tapi lepas 2 bulan better awk decide nak ambil apa pulak.. masa anak no 2 saya ambil noriday masa dia umur 3 bulan..sy consume sampai 6 bulan je..than sy ambil yasmine.. tp yasmine susu drop..huhu..implan tu x sesuai ngn body awk rasanya..

      Delete